fbpx

Program educațional de pregătire pentru grădiniţă

Copilul între 2 şi 3 ani

Până la vârsta de 2 ani, copilul este într-o relaţie de ataşament total faţă de mamă. În preajma acestei vârste, el intră într-o nouă etapă: poate merge şi alerga singur, începe să articuleze cuvinte complexe şi să lege propoziţii, scapă de scutece și solicită oliţa sau mersul la toaletă. Din toate aceste motive, el pare că este mai independent şi pregătit să se desprindă mai uşor de mamă. Iar adulţii din jurul lui iau de cele mai multe ori decizia de a-l înscrie la un program zilnic de grădiniţă. Sigur, adulţii au motivele lor să ia această decizie şi modul în care este organizată societatea noastră poate fi un factor determinant. Inclusiv concediul de creștere copil ia sfârşit la doi ani, motiv pentru care părinţii trebuie să găsească repede o soluţie.

Totuşi, experienţa noastră educaţională ne-a relevat că până la 3 ani copilul nu este încă pregătit să intre într-un program zilnic de grădiniţă. Şi nu doar pentru că nu are încă sistemul imunitar suficient de dezvoltat, ci în primul rând pentru că nu are încă independenţa emoţională pe care o presupune desprinderea de adultul care se ocupă de creţterea lui.

Ce spun psihologii

Chiar şi psihologii cei mai „progresişti”, care au susţinut că este bine pentru copil să intre în colectivitate cât mai devreme, şi-au revizuit poziţia şi afirmaţiile: până la 3 ani, copilul are nevoie de asistenţă și suport emoţional de unu la unu. Mai exact, are nevoie de un adult care să îi poată oferi afecţiune şi atenţie pe care să nu o împartă cu un alt copil. Organizația Mondială a Sănătăţii recomandă o perioadă de minimum 2 ani între sarcini, atât pentru sănătatea mamei, care are nevoie de acest interval de refacere, cât ţi pentru a fi respectate nevoile copilului de atenţie ţi grijă maximă până la vârsta de 3 ani.

De ce „Înainte de Grădiniţă”?

Plecând de la această idee şi având în spate experienţa de lucru cu micuţi între 2 şi 3 ani acumulată până acum, dar mai ales ţinând cont de nevoile copilului şi ale părinţilor, am gândit programul Înainte de Grădiniţă.

Programul nostru educaţional are la bază nevoile reale ale copilului, care sunt cu totul altele decât cele ale adultului. Cu toţii ne dorim să avem copii care să stea pe picioarele lor cât mai devreme – pentru ca noi, adulţii, să ne putem vedea liniştiţi de ale noastre. Pentru a creşte un adult independent şi echilibrat emoţional ne ajută să conştientizăm că, de fapt, între 2 şi 3 ani copilul trece printr-o perioadă de tranziţie. Pe parcursul acesteia, el îşi obține uşor-uşor autonomia, pe măsură ce capătă încredere în alţi adulţi decât membrii familiei, dezvoltă abilităţi de interacţiune în grup şi se simte în siguranţă emoţională într-un mediu complet diferit de cel de acasă.

Şi da, o spunem cu încredere şi bucurie: Înainte de Grădiniţă este un program de integrare a copilului în colectivitate care nu mai există în nicio altă instituţie de educaţie preșcolară. Este un program pe care l-am inventat, creat şi dezvoltat în anul 2012, observând comportamentul copiilor de această vârstă, fiind atenţi la nevoile lor şi ascultând experienţele şi nevoile părinţilor care au venit înspre noi.

Copilul are nevoie de părintele său până la desprinderea naturală, el este cel care îi oferă siguranţa emoţională. Iar când separarea de părinte nu se întâmplă treptat, apar atât efecte imediate (somatizări diverse, îmbolnăviri, regrese emoţionale, tantrum), dar şi costuri pe termen lung la nivelul încrederii în sine şi a sănătăţii emoţionale a viitorului adult.

Programul nostru este gândit pe o durată de 4, 6 sau 9 luni, tocmai pentru că timpul de acomodare al fiecărui copil este diferit. Mulţi dintre copiii care au trecut prin acest program de tranziţie au rămas mai departe cu noi, în grupa de Alternativă la Grădiniţă. Alţii au mers la grădi în alte locuri. Vestea cea bună este că lucrurile funcţionează şi că atunci când programul de separare se face fără grabă, copilul este pregătit pentru integrarea în mica societate pe care o reprezintă grupa de grădiniţă – indiferent unde este aceasta.

Am lăsat la final activităţile educaţionale pe care le desfăşoară copilul. Şi am făcut acest lucru deliberat, ştiind că în alte locuri părinţilor li se livrează de regulă informaţii mai ales despre acestea – şi cel mult alte lucruri legate de ceea ce a pictat, ce a desenat, masă, mers la toaletă, eventual dacă a plâns sau nu. Sigur că şi pentru noi aceste lucruri sunt importante, dar nu la fel de importante precum siguranţa emoţională a copilului.

Obiectivele noastre educaţionale sunt realizate conform Asociaţiei Britanice pentru Educație Timpurie (The British Association for Early Childhood Education), a conceptelor pedagogice create de Friedriech Froebel, Rudolf Steiner şi Maria Montessori. Iar la baza interacţiunii noastre cu copiii, părinţii şi educatorii stă comunicarea empatică (Non-Violent Communication by Marshal Rosenberg) – mai exact punem accent pe grijă faţă de nevoile fiecăruia, empatie, compasiune şi acceptare în tot ceea ce facem. Structura activităţilor zilnice este una repetitivă şi ritmică, favorizând consolidarea reperelor care conduc la dezvoltarea sentimentului de siguranţă, a obişnuinţelor sănătoase şi în final la activarea voinţei.

Ce ne propunem prin programul Înainte de Grădiniţă?

  • În primul rând integrarea copilului în mediul social în condiţii de siguranţă emoţională, respectând timpul şi ritmul de adaptare al fiecăruia. În acest mod, copilul este ajutat să capete încredere în noua autoritate reprezentată de educator, în colegii de grupă şi, nu în ultimul rând, în părinte.
  • Îl pregătim pe copil să înveţe din propriile experienţe, să relaţioneze cât mai bine cu ceilalţi şi cu ei înşişi, să fie creativi, flexibili şi curajoşi.
  • Urmărim dezvoltarea abilitaţilor specifice la această vârstă
  • Ţinem copiii conectaţi la tot ce se întâmplă în natura, respectându-le ritmul natural de creştere
  • Devenim partenerii voştri în creşterea şi educaţia copilului şi vă sprijinim în traversarea acestei perioade de tranziţie.

Beneficii pentru copil:

  • Face tranziția între acasă şi grădiniţă într-un mod natural şi sănătos;
  • Descoperă că poate deveni independent păstrând în acelaşi timp legătura cu părintele;
  • Devine parte a unei comunitâți de copii de aceeaşi vârstă şi învaţă interacţiunea în grup;
  • Explorează lucruri noi şi se joacă în grup – are acces la materiale naturale pentru explorare, creaţie şi experimentare;
  • Descoperă beneficiile independenţei și spațiului social
  • Traieşte bucuria de a descoperi lumea dintr-o altă perspectivă: cea a colectivităţii;
  • Își dezvoltă limbajul, motricitatea și capacitățile cognitive
  • Se iniţiază în vocabularul emoţiilor şi deprinde limitele oferite de interacţiunea în grup.

Beneficii pentru părinte:

  • Întăreşti legătură emoţională cu copilul şi îi consolidezi încrederea de sine;
  • Înveţi cum să îţi sprijini copilul în tranziţia către grădiniţă;
  • Aşezi fundaţia în creşterea şi educarea unui adult independent şi echilibrat emoţional;
  • Intri într-o comunitate de părinţi cu valori similare şi contribui la crearea şi dezvoltarea unei comunităţi educaţionale care să vă reprezinte, pe tine şi copilul tău.

Info administrativ

Orar: două întâlniri săptămânale, a câte 2 ore fiecare, aproximativ 16-18 ore tematice pe lună. Întâlnirile au loc lunea și joia sau martea și vinerea, de la 10.00 la 12.00. Educator cu experienţă şi drag de copii, un spaţiu vesel, atmosferă ca acasă, materiale naturale: jucării din lemn, pânze, lână, fetru, ceară de modelat, hârtie, acuarelă, lut, plastilină artizanală etc. Grupe de maxim 7 copii (mămicile, bonele sau bunicile care însoţesc copii vor rămân în cadrul grupului până la acomodarea copilului).

Programul include:

  • Activităţi, jocuri şi materiale didactice;
  • O gustare cu fructe de sezon, apa plată şi ceai de plante;
  • Discuţii individuale părinte-educator
  • Evaluare copil la încheierea programului
  • Curs pentru părinți de introducere în Comunicarea Empatică @
  • Consiliere pentru părinţi şi acces la întâlnirile periodice ale comunităţii de părinţi şi educatori Lumea lui Momo.

Taxa lunară: Înscrierea în acest program se poate face optând pentru module de 4,5, 6, 7, 8 sau 9 luni, în funcție de timpul rămas pana la inchiderea anului scolar, la momentul înscrierii sau prelungirii. Dacă părintele solicită inscrierea cu minim 6 luni înainte de terminarea anului scolar, contractul in acest caz nu poate fi incheiat pe o perioada mai mica de 6 luni. Programul educațional debutează pe 2 septembrie 2020 si funcționeaza până la 31 iulie 2021. .

Taxa lunară este 750 de lei, şi cuprinde 2 şedinţe săptămânale, a câte 2 ore fiecare, timp de 4 săptămâni (8 şedinţe lunare). Taxa este nereturnabilă, indiferent de numărul şedinţelor la care a participat copilul în decurs de o lună. Excepţie fac situaţiile când cursurile nu se ţin independent de voinţa noastră (vacanţe şcolare, zile libere legale, absenţe motivate educator, situaţii de urgenţă, calamităţi naturale), în acest caz se vor scădea din taxa lunară ședinţele neefectuate.

La semnarea contractului se adaugă taxa de 100 lei pentru cursul de introducere în Comunicarea Nonviolentă și o garanție egală cu taxa pe o lună, respectiv 750 lei care se recuperează la finalul perioadei contractuale.

Programul se desfăsoară în condițiile de prevenție și igienă impuse de actuala stare de pandemie.

Înscriere: prin e-mail la [email protected] menţionând datele de contact ale părintelui, numele şi vârsta copilului, intentia de părintelui după care se stabilește o intalnire la care parintele primeste toate informatiile despre program si agreeaza data de inceput si perioada de inscriere. 

Ne-am schimbat de curând numerele de telefon pe care le știți pentru a nu mai fi asociați cu jocul virtual Momo. Și din acest motiv noile noastre numere de telefon nu  sunt publice  Ne puteți contacta pe adresa de email [email protected], iar numărul de telefon îl veți primi personal, în semnătura emailului, de îndată ce vă răspundem la primul email.

 

About Author

Avatar photo

Related posts