fbpx

Acomodarea copiilor la grădiniță

Acomodarea copiilor la grădiniță

img
acomodarea copiilor la gradiniță

La grădinița Lumea lui MOMO acordăm o atenție specială acomodării copiilor, adică procesului de tranziție de acasă la grădiniță, de la adultul care îngrijește copilul, la educator. În primă etapă recomandăm fiecărei familii să achiziționeze și să citească singurul ghid din România destinat acomodării la grădiniță. Și, luati-vă timp de pregătire pentru acest proces, de minim 3-4 luni.

Primele săptămâni la grădiniță, mai ales pentru copilul care abia a împlinit 3 ani și nu a trecut printr-un program social de tranziție, sunt cu dificultate. Mediul grădiniței este unul complet străin, copiii încă nu îl atrag, iar educatorii nu par de încredere.

Copilul are încă are nevoie de un ataşament sigur, adică să ştie că părinţii lui vor fi acolo să răspundă prompt nevoilor sale, să îi ofere siguranţă şi sprijin, afecţiune şi iubire necondiţionată orice s-ar întâmpla. De aceea reacția lui la separare trece prin sentimente de frică și nesiguranță manifestate prin refuz, plânset, agățare de părinte amestecate cu entuziasm și curiozitate.

Fiecare copil nou care sosește în grădinița noastră beneficiază de un proces de acomodare blândă care se desfășoară pe durata a 30 de zile calendaristice, proces care să-i ofere copilului siguranţă, încredere în timp ce părinții își oferă timp, blândețe și răbdare. Procesul are 3 etape, tranziție, acomodare și integrare, pentru fiecare etapă exista un plan specific care să îi ofere copilului încrederea pe care o caută în mediu și în relația cu părintele său.

Acomodarea îi este necesară copilului pentru a percepe că mediul cel nou este sigur, pentru a‑şi crea o rutină şi un nou „acasă“ în afara casei, în sensul că îşi găseşte un loc, un ritm, noi obiceiuri, începe să facă parte dintr‑o nouă lume, care este mai mare decât cea cu care era obişnuit, în care are nevoie să creeze noi relaţii, să experimenteze noul într‑un fel cât mai puţin ameninţător pentru a merge mai departe. Părintele este reperul de siguranţă. Atunci când îl însoţeşte în zona de noutate, îi oferă copilului o părticică de siguranţă să o ia cu el. Pentru copii este benefică prezenţa părintelui: ei pot pleca să exploreze mai departe singuri şi din când în când revin lângă părinte şi îi împărtăşesc ceva din experienţa lor.

Prezența fizică a părintelui este necesară pe toată durata celor 30 de zile și este de preferat să fie același adult care începe procesul. Părintele va rămâne în spațiul grădiniței și va urma regulile noastre de protecție, sănătate și igienă. Pe toată durata procesului educatorii vor oferi feedback constant părinților astfel încât desprinderea copilului să fie cât mai ușoară.

Fiecare copil beneficiază de un plan de adaptare dedicat nevoilor lui și contextului familial, limitărilor pe care le au părinții, experiențelor de care a avut parte copilul până în acel moment.  Suntem deschiși să însoțim părinții în acest proces oferindu-le separat servicii de consultanță și coaching pentru ca schimbările pe care și le doresc în viața lor și a copilului care să sprijine integrarea lui socială.

Recomandăm părinților să citească Grădiniță pentru totdeauna, singurul ghid din România dedicat acomodării părintelui la grădiniță, să rămână curioși de a explora și alte variante pe care încă nu le cunosc, dar pot fi împlinitoare pentru ceea ce este important pentru ei.

acomodarea copiilor
Bucuria copilului trăită in mediul său este una din forțele care construiesc și modelează corpul fizic al copilului. Are nevoie de oameni în jurul lui cu stare interioară armonioasă, fericită, conștientă și, mai presus de toate, să beneficieze de o iubire sinceră și necondiționată. Copilul care trăiește într-o asemenea atmosferă de dragoste și căldură și care are în jurul său exemple cu adevărat bune pentru imitațiile sale trăiește în elementul său potrivit. Prin urmare, e important să îl protejăm de modele sau de experiențe pe care copilul nu le poate înțelege, nu le poate integra, prin urmare nici imita.”– Rudolf Steiner