Educația Waldorf
Dezvoltată de către omul de știință și filosoful Rudolf Steiner (1861-1925), Grădinița Waldorf ca instituție educațională, se sprijină pe o istorie și o experiență de peste 100 de ani. prima școală Waldorf a fost deschisă în 1919 la Stuttgart, Germania. Emil Molt, directorul fabricii de țigări Waldorf Astoria, l-a invitat pe Rudolf Steiner să devină directorul pedagogic al unei școli pentru copiii muncitorilor săi din fabrică.
Profunda filosofie a lui Steiner, conform căreia educația trebuie să se bazeze pe o înțelegere a dezvoltării umane, a devenit ceea ce acum cunoaștem ca Educația Waldorf. Astăzi pedagogia Waldorf este răspândită peste tot în lume, cu aproximativ 1000 de școli și 2000 de grădinițe și 650 de centre destinate educației, în peste 60 de țări, printre care și România. Aceasta reprezintă una dintre cele mai mari mișcări școlare independente din lume.
De ce Lumea lui MOMO a ales educația Waldorf?
Waldorf privește educația ca un mediu de oportunități create pentru dezvoltarea corespunzătoare a copiilor, pentru ca mai târziu, adulți fiind, să fie în stare să acționeze voluntar, cu responsabilitate și grijă față de ei și comunitate, dar mai ales să poată lua hotărâri asupra vieții lor.
Procesul de învățare este în esență triplu, angajând gândirea, simțirea și voința. Aceasta este baza din care educatoarele Waldorf lucrează pentru a hrăni și a implica fiecare copil printr-un curriculum și o metodologie care integrează activități cognitive, arte și abilități practice.
- Activitățile zilnice ale educației Waldorf destinate copilăriei timpurii construiesc o bază solidă pentru succesul academic viitor. Încurajăm curiozitatea copiilor și sentimentul lor profund de mirare și îi îndrumăm către o descoperire blândă și adecvată dezvoltării lumii din jurul lor.
- Jocurile de rime, cântecele și poveștile cultivă relația cu limbajul. Ascultarea poveștilor și participarea la jocuri dramatice întăresc puterea memoriei și a imaginației. Jocurile de numărare și activitățile ritmice declanșează în mod jucăuș un sens pentru aritmetică și numere. Activitățile și meșteșugurile artistice îi ajută pe copii să dezvolte abilități motorii mici, coordonarea și capacitatea de concentrare.
- Activitățile de mișcare, jocurile în cerc le permit copiilor să-și consolideze corpul, să creeze relații sociale sănătoase și de lungă durată și să genereze interes pentru lumea din jur.
Ce oferă educația Waldorf
Educația Waldorf completează rotund și cu sens viziunea noastră despre educație și ne oferă concepte și instrumente prin care noi putem adaugă noi strategii educaționale care țin de nevoile copiilor pe care îi creștem azi. Instrumentele și practicile Comunicării Nonviolente aduc blândețe în procesul fiecărui copil de descoperire și învățare a lumii sale interioare, de înțelegere si gestionarea propriilor emoții. Vestea bună este că, în permanentă copiii ne redirectioneaza pe calea lor, de aceea prin procesul observare 360 învățăm să ne adaptăm fiecărui temperament dar mai ales comportamentelor specifice de învățare. Iată pe scurt elementele oferite de educația Waldorf:
- cultivă inteligența socială și emoțională și dar și excelența academică, creând o bază solidă pentru fiecare copil
- oferă un curriculum artistic divers, bogat în armonie cu etapele de dezvoltare ale copiilor pe măsură ce aceștia progresează de la copilăria timpurie până la școală
- hrănește viața interioară a fiecărui copi, fără să-i modeleze sau să-i formeze într-un fel anume, pedagogia Waldorf le permite copiilor să se desfășoare, să se dezvolte în propriul lor mod unic atingând potențialul maxim
- facilitează relații umane sănătoase și durabile între pedagogi, copii și comunitatea de părinți
- conectează copiii la natură aprinzând în același timp pasiunea pentru învățare pe tot parcursul vieții
Primește-i pe copii cu reverență, educă-i cu dragoste, trimite-i mai departe spre libertate.– Rudolf Steiner Creatorul pedagogiei Waldorf
Educația Waldorf și copilăria timpurie
De la naștere până la 7 ani, copiii se găsesc continuu în acțiune și vin în contact cu mediul înconjurător prin toate simțurile lor – văz, atingere, gust, miros, dăruindu-se complet percepțiilor și senzațiilor. Întreaga lor preocupare este să caute, să descopere, să afle, să pipăie și să facă în permanență ceva împreună cu adulții. Sunt influențați de emoțiile pe care le trăiesc și le exprimă prin gesturi, cuvinte, comportamente de multe ori neînțelese sau acceptate de adulți.
Copiii la această vârstă încă nu au capacitatea de înțelege moralitatea unor acțiuni sau a unor realități, de aceea nu funcționează să le explici lucruri, ci doar sa le trăiești cu autenticitate în fața lor. Imitația este principala strategie de învățare. Copiii își modelează comportamentul prin felul în care se comportată adulții în jurul lor si acesta reprezintă fondul experiențelor de viață din punct de vedere emoțional. Acest fond este decisiv pentru structura lui psihologică de viitor adult. Copiii își vor însuși întotdeauna emoțiile adulților, iar in cazul în care adulții nu îi vor da nicio orientare ei nu vor știi care este modalitatea de îndreptare a unei greșeli.
Pe baza acestor principii, străduindu-se să fie figuri demne de imitație, educatorii Waldorf hrănesc înflorirea fiecărui copil, oferind un mediu blând, dar senzorial, bogat în activități bazate pe joacă și imaginație care îl încurajează pe copilul mic să investigheze natura, să exploreze relațiile sociale și să extindă capacitățile imaginative. Aceste activități pun bazele cruciale pentru dezvoltarea intelectuală, emoțională și fizică, punând accentul pe dezvoltarea fiecărui copil ca individ, dar parte dintr-o comunitate în care contribuția lui este valoroasă.
Educația Waldorf într-o grădiniță înseamnă că programul decurge asemănător cu viața de fiecare zi a unei familii cu mulți copii. Se pune masa, se face mâncare, se strânge, se face ordine și se pune un accent deosebit pe repetarea regulată a activităților, fapt necesar pentru un preșcolar. Atunci când i-a plăcut jocul copiii spun, încă o dată, încă o dată. La exterior copiii se joacă în natură, aleargă, construiesc adăposturi pentru animale, grădinăresc, sar coarda, se cațără, cântă, la interior se fac activități manuale, artistice, creative, creează, construiesc și ascultă povești. Un vers frumos cântat la final de zi, o îmbrățișare îi face pe copii să ia parte la activități cu aceeași seriozitate cu care adulții își îndeplinesc responsabilitățile lor. În acest fel se formează și se întărește în profunzimea subconștientului lor, încrederea în propria existență care se va cristaliza ulterior în încredere și iubire de sine.
Beneficiile educației Waldorf
Copiii se bucură de o copilărie trăită în tihnă. Vizitați o grădiniță Waldorf și urmăriți copiii la joacă. Veți vedea copii care se încântă să li se permită să trăiască în acest moment, care sunt liberi să exploreze natura și să meargă acolo unde îi conduc, cu ochii mari, sentimentele de mirare și imaginație. În lumea noastră frenetică, unde împingerea copiilor să se „grăbească sau să nu rămână în urmă” a devenit format, educația Waldorf consideră că copilăria este ceva de savurat. Fiind liberi să se dezvolte conform propriilor ritmuri naturale, copiii educați la Waldorf se bucură de copilării pline și bogate, dobândind experiențele de care au nevoie pentru a deveni adulți sănătoși fizic, emoțional și mental.
- Celebrarea sărbătorilor
- Învățarea experiențială
- Jocul de rime
- Jocul ritmic
- Basmul și sensul poveștilor
- Pictura
Sărbătorile joacă un rol semnificativ în viața unei grădinițe Waldorf, ele luminează drumul anului în desfășurare. Sărbătorile sunt o reprezentare a ritmului care străbate întregul an precum o respirație. Aceste sărbători sunt profund hrănitoare pentru copilul preșcolar. Ele facilitează deschiderea către lume, comunitate și către minunile ei.
Sărbătorile noastre se referă la felul cum curge timpul pe tot parcursul anului., de aceea sărbătorile au loc la finalul fiecărei epoci. Fiecare sărbătoare prezintă învățăminte precum recunoștința – din timpul recolte în toamnă, speranța și anticiparea în timpul pregătirilor pentru Crăciun, apoi dragostea și lumina interioară a Crăciunului, transformarea și renașterea din primăvară, strălucirea și bucuria Solstițiului de Vară.
Cea mai importantă parte a sărbătorii este pregătirea, iar copiii abia așteaptă să trăiască această etapă aducătoare de împreună, de sens și bucurie. Fie că prepară gustări coapte, că împletesc cununi din cereale, că pictează lampioane sau învață cântece și jocuri speciale, și activități specifice anotimpului copiii trăiesc cu entuziasm. Pentru ca ei să se bucure de pregătirea sărbătorii, am ales să promovăm o relație specială între părinți și grădiniță, creând un sentiment de apartenență pentru copii care sunt ținuți într-o îmbrățișare largă de adulți, oferindu-le timp, atenție și grijă.
Odată ce ați pășit în comunitatea grădiniței noastre, vă vom povesti despre fiecare sărbătoare în parte, despre calendarul pe care l-am stabilit și modul în care aceasta va fi organizată pe măsură ce se apropie.
Pe lângă sărbătorile noastre, părinții sunt invitați să participe la Sărbătoarea zilei naștere, printr-un ritual special încărcat de multă sensibilitate, sens și frumusețe și să participe la șezătorile comunității.
În educația Waldorf, învățarea este o activitate experiențială, acest lucru presupune de a introduce copiilor fiecare activitate la momentul potrivit în dezvoltarea lor. Accentul este pus pe proces, despre cum să gândim lucrurile și nu ce să gândim sau trebuie să facem, astfel încât fiecare reprezentare a gândirii să fie unică și dintr-un spațiu al încrederii de sine.
De exemplu, modelajul în ceară naturală, îl introducem copiilor de peste 4 ani, pentru că atunci sunt pregătite mâinile (respectiv capacitatea cerebrală) lor să găsească sens într-o astfel de experiență dar și putere să modeleze un bob mic de ceară.
Angrenarea copiilor în cele trei forțe fundamentale diferite, respectiv la nivelul minții, al emoțiilor și al mâinilor formează paradigma educațională a grădiniței Waldorf, obiectivul fiind crearea unui proces de învățare în acord cu nevoile și capacităților copiilor între 3 și 6 ani. Lucrurile pe care copiii le fac zi de zi, ceea ce aud și văd în jurul lor le modelează creierul și îl pregătesc pentru etapa 7-14 ani.
Aceasta este una dintre activitățile cele mai iubite de copii în grădiniță. Dezvoltarea vorbirii este în strânsă legătură cu îndemânarea degetelor și a mâinilor, de aceea cu cât vrem să stimulăm motricitatea fină cu atât mai mult jocurile de rime își găsesc rostul. Și viceversa. Intenția noastră este de stimula cu ajutorul lor vorbirea, limbajul și fluența comunicării, folosind odată cu mișcarea palmelor și degetelor vorbirea ritmică și repetitivă. Cu cât avem copii care au întârzieri de vorbire cu atât mai mult folosim jocurile de degete. Știm că mulți părinți sunt îngrijorați de acest aspect al dezvoltării copilului, gândindu-se că un copil de grădiniță ar trebui să știe de dinainte să vorbească bine. Pentru a fi văzut și ascultat. Noi spunem că acesta este unul dintre rolurile pedagogiei noastre, să îi ajutăm pe copii să se dezvolte lin și fără presiune, cu ajutorul unor tehnici atât de iubite de către ei. În plus jocurile de degete stimulează concentrarea, focalizarea atenției mai ales dacă avem un copil care caută liniște sau ne pregătim de o activitate.
Reprezintă un loc important în ritmul zilnic al grădiniței, iar rolul său este să apropie copiii de viața care se schimbă în funcție de anotimp. Jocul ritmic se exprimă prin mișcare și gesturi ceea ce ne dorim să trăiască la interior copilul. Un alt aspect este educarea mișcării mâinilor, a brațelor, picioarelor, palmelor etc. Copilul descoperă unitatea corpului și legătura dintre părțile acestuia.
Fiecare dimineață se încheie cu un basm spus de educatoare. Rostit, povestit și nu citit, pentru că educatoarea va lăsa copilului privilegiul de a transforma cuvintele în imagini. Oricine a ascultat cel puțin o dată o poveste și-a dat seama cât de profund pătrunde povestitorul în lumea lui interioară, după felul în care se aud cuvintele rostite, uneori se schimbă sensul cu fiecare rotunjime de vocală sau ascuțime de consoană.
Einstein spunea odată
Dacă vrei să crești copii inteligenți, spune-le basme. Dacă vrei să fie mai inteligenți, spune-le și mai multe basme.
Poveștile îi ajută pe copii să se conecteze, îi învață cuvinte noi și îi duc în imaginație prin locuri unde nu au fost niciodată. Poveștile sunt cele care construiesc imaginația unui copil, fără imagini întruchipate de mintea altor adulți.
Basmul este atent ales, uneori cu semnificație aparte, legat de o sărbătoare care urmează, o schimbare din natură sau o calitate pe care vrem să o dezvoltăm în copii. Astfel rolul unui basm poate fi și terapeutic.
Pentru un copil, ascultarea unui basm creează un spațiu de liniștite interioară în care imaginația lui poate fi conectată la cuvintele, înțelepciunea și imaginile pe care le aduce povestea, fără a fi nevoie de explicații cognitive.
Răspundem iubirii pentru repetiție a copilului prin împărtășirea aceluiași basm. Așadar copiii îl pot asculta până la două săptămâni. Efectele pozitive încep să se vadă în scurt timp, repetiția ajută copilul să așeze în el sensul basmului și toate lecțiile pe care urmează să și le absoarbă.
Basmele au și un rol vindecător, temperamentele copiilor se regăsesc întotdeauna în personajele pe care acestea le conțin. Basmele sunt aducătoare de înțelepciune, și sprijină deopotrivă dezvoltarea emoțională și cognitivă a copilului.
Atunci când pictează copiii ating o liniște interioară și se dăruiesc actului de creație. Pictura nu este despre o reprezentare indicată de educatori ci despre armonizarea culorilor și exprimarea interioară a copiilor. Este o tehnică specială care folosește culori naturale și multă apă. În această activitate domnește libertatea și principiul de a stimula în copil exprimarea trăirilor sale. Evităm să le pictăm copiilor modele sau să le arătăm imagini pe care să le reproducă, le stimulăm mai degrabă creativitatea proprie. Nu intervenim să corectăm sau să evaluăm ceea ce ei au lucrat. Când lucrarea s-a încheiat, fiecare copil se ridică în liniște, își spală pensula și se reîntoarce la jocul liber. Ce a avut de exprimat, de comunicat și de arătat despre el, deja s-a săvârșit.