fbpx

Cum învață copiii?

Procesul de învățare al copiilor

img

Cele 4 arii pe care le urmărim în procesul de învățare și creștere sunt dezvoltare personală și socio-emoțională, dezvoltare fizică, dezvoltare cognitivă și intelectuală, dezvoltarea limbajului și a comunicării. Aceste arii sunt acoperite prin activitățile incluse în ritmul zilnic, săptămânal și anual.

De aceea folosim ritmuri predictibile pe tot parcursul zilei, al săptămânii și anului oferindu-le copiilor structură și predictibilitate. Sărbătorim cu bucurie fiecare sezon al anului, începem cu bogăția, culorile, bucuria și recunostință pe care o aduce Epoca de Toamnă, trecem la Epoca de iarnă în liniște și cu lumină în suflet, marcăm renasterea naturii prin Epoca de Primavară și închidem ciclul cu bucuria proaspătă a jocului de vară, prin Epoca de Vară. Ritmul zilei respecta nevoile importante ale copilului care il ajuta pe acesta sa se simtă în siguranță și să-și dezvolte stimă de sine.

Jocul, joaca și simțul mirării

img

Simțul mirării, descoperirea și participarea din toată inima la lume sunt darurile speciale ale copilului de grădiniță. Încurajarea acestor capacități naturale este scopul Grădiniței Lumea lui MOMO. Când copiii mici au libertatea de a explora toate posibilitățile din mediul lor, abordarea lor de a învăța în anii următori va fi proaspătă și vie. Imitând activ munca și acțiunile intenționate ale adulților din jurul lor, aceștia câștigă încredere în sine și o conexiune profundă cu tot ceea ce viața are de oferit. A începe studiul academic în acest moment înseamnă a-i grăbi prin etapa vieții, când modul lor cel mai natural și eficient de învățare este prin jocul creativ.

În consecință, când copiii ajung la Grădinița Lumea lui MOMO, intră într-o atmosferă de caldă, de familie. Camerele sunt calde amenajate de tip acasă, lumina intră blând prin ferestre, pereții sunt vopsiți în culori blânde, mobilierul are forme simple, din lemn natur cu marginile rotunjite.

Copiii descoperă o curte de joacă frumos amenajată, cu spațiu verde, grădină de legume, pomi fructiferi și loc de joacă liberă oferă cadrul pentru viața în grădiniță. Materialele de joacă, cum ar fi panzele, animalele din lemn sau fetru, marionetele din pâslă, scoicile, pietrele, nucile, bucățile din lemn, scoarța de copac și alte materiale naturale, sunt alese cu atenție pentru a stimula creativitatea.

Atracția spațiului de joacă liberă și creativă o constituie casa păpușilor, bucătăria, ferma animalelor, atelierul de construcții, magazinul. Covoarele pufoase îi încurajează pe copii să găsească un loc pe podea să se joace sau să își aleagă o carte din bibliotecă.

Importanța jocului

img

Joacă este o componentă cheie a educației Waldorf pentru copilăria timpurie, dar și baza conceptului educațional Lumea lui MOMO, deoarece promovează o dezvoltare multilaterală tridimensională, angrenându-i pe copii emoțional-social, fizic și cognitiv.

Când copiii se joacă împreună, ei învață cum să facă parte dintr-un grup social, este bază pentru formarea de relații umane pozitive, aici învață să împartă, să fie în acord, să coopereze, să pună limite, să exprime.

Un alt beneficiu este dezvoltarea judecății și atenției concentrate, mai exact atunci când sunt în joacă toată atenția lor este pe timpul prezent, mâinile merg în pas cu mintea, cu vocea, cu faptele. Printr-o astfel de disciplină se dezvoltă cu adevărat concentrarea centrată pe o temă anume.

carnaval de primavără

Joaca generează o gândire imaginativă și divergentă, ceea ce le permite copiilor să fie orientați către găsirea de soluții în mai multe moduri. Mai exact pentru aceeași problemă ei au ocazia să găsească mai multe soluții, aceasta numindu-se și gândire flexibilă – capacitatea de a analiza o problemă din mai multe perspective. De exemplu o bucată de lemn curbată poate fi folosită ca pod, telefon, barcă, leagăn, banană, camion, pește, marfă pentru magazin, pachet de poștă etc.

La Lumea lui MOMO punem în mod special accentul pe joacă în aer liber, de aceea, în fiecare zi, copiii petrec între 2 și 3 ore fie în spațiile amenajate din curte, fie în parcul Carol, fiind în imediată apropiere a grădiniței. Când suntem afară natura este cea care oferă jucăriile, de la scoarță de copac, la pietricele, scoici, bucăți de muschi, crenguțe uscate, frunze colorate în special toamna, păpădii culese primăvara. Joaca în aer liber înseamnă și conexiune cu natura. De aceea în lunile mai-octombrie copiii merg de 3 ori pe săptămână în parc.

Primii 7 ani de viață

img

Primii şapte ani de viaţă sunt o perioadă de creştere extraordinară şi de transformare. În pedagogia Waldorf, ritmul are un rol important în educarea voinței, urmărindu-se ritmul orei, al zilei, al lunii și al anului. Ritmul orei este reliefat de împărțirea activității de bază:

  • parte ritmică, prin care este solicitată voința copilului
  • parte de povestire care se adresează sentimentelor și emoțiilor emoțiilor
  • parte cognitivă care se adresează intelectului

Toate aceste părți se întrepătrund prin interacțiunea copiilor cu educatorii sau a copiilor între ei. Utilizarea ritmului în educație permite ca întreaga ființă a persoanei educate sa fie abordată și nu doar componența sa intelectuală. Doar printr-un ritm zilnic conștient copilul împreună cu intenția de conectare și de contribuție, copilul poate fi ghidat în viață. Luam în considerare faptul că, copilul are nevoie de mult timp pentru a explora lumea din afară, pentru a întâlni oameni noi, pentru a se întâlni pe sine, să-și descopere și să învețe să-și folosească toate simțurile.

Procesul de învățare și rolul educatorilor

img

Ritmul de zi cu zi al grădiniței le oferă copiilor bogate experiențe lingvistice prin jocurile de rimă, jocurile de rol, teatrul de masă, experimente și proiecte individuale, teatrul de poală și basmele rostite. Acestea se numesc oportunități naturale de învățare.

Educatorii creează un echilibru între jocul liber imaginativ și activitățile de grup și cele individuale. Copiii învață să relaționeze împreună, și să dezvolte un sentiment de sine. Experiența schimbărilor sezoniere prin plimbări în natură, meșteșuguri și festivaluri îmbunătățește fluxul natural între timpurile active și liniștite în ritmurile zilnice, săptămânale și anuale: capacitatea copiilor de a observa schimbări subtile în mediul natural este consolidată, punând bazele pentru viitorul studiu științific.

Responsabilitățile copiilor

img

Copiii învață responsabilitatea și bucuria de a lucra atunci când se alătură educatorilor la spălatul vaselor, aranjarea mesei, tăierea legumelor sau fructelor pentru micul dejun, măcinarea cerealelor toamna sau plantarea florilor primăvara. Copiii ajută la îngrijirea camerei, la strângerea jucăriilor și participă adesea la pregătirea gustărilor. Copiii imită și absorb cu ușurință ceea ce aud, de aceea se pune un accent puternic pe auzul și exprimarea unui limbaj frumos, bine articulat, cu un vocabular bogat.

Jocul activ în exterior, jocurile ritmice și meștesugurile măresc forța fizică, agilitatea și grația. În grădiniță, corpul fizic al copilului este pregătit pentru pregătirea abilităților emoționale și intelectuale care trebuie stăpânite în anii următori, respectiv cei de școală.

Copiii învață în mod natural să memoreze numere, versuri, cântecele din voința proprie și nu prin instruire directă. Voința proprie este forța creatoare a copilului la această vârstă. De aceea orice copil care trece prin această experiență educațională pleacă către școală cu tot bagajul necesar viitorului școlar, iar în mod special cu abilități care îi permit să găsească ușor cele mai potrivite soluții.

Implicarea activă a copiilor

img
Copiii învață cel mai bine prin implicarea activă în mediul în care trăiesc, activitățile fiind cu sens, cum ar fi:

  • Observarea obiectelor și fenomenelor
  • Ascultarea sunetelor, scoaterea sunetelor și cântatul
  • Punând întrebări – de exemplu, „Dar de ce?”
  • Experimentarea de texturi, obiecte și materiale precum apă, nisip sau murdărie
  • Implicarea în activități care le stimulează toate simțurile – atingere, gust, miros, vedere și auz
  • Măsurarea lichidului pentru limonadă sau făinii pentru pâine
  • Tăierea legumelor sau fructelor pentru salată
  • Separarea semințelor în amestec
  • Frământarea sau modelarea aluaturilor

Cu cât copiii au ocazia să exploreze, să exprimenteze cu atât descoperă mai multe moduri de a învăța și șanse să practice ceea ce învață. Pentru că la baza acestor experiențe de învățare stau procesele de punere în practică.

În procesul de învățare al copiilor, aceștia au nevoie de sprijinul și prezența adulților care îi cresc. De aceea, în această etapă, deopotrivă grădinița și familia, au roluri la fel de importante. Niciuna dintre părți nu substituie rolul celeilalte, mai concret nu vă așteptați că odată ce copiii vin la grădiniță, oportunitățile de învățare oferite de familie încetează. Sau grădinița va face lucruri pe care voi nu le puteți face acasă. Ceea ce lipsește mediului de acasă este mai ales dinamica de grup și diversitatea temperamentelor.

Oferiți copiilor ceva de făcut, nu ceva de învățat; pentru că realizarea acelui lucru este de o natură care cere gândire, iar învățarea rezultă în mod natural.

— John Dewey

Înscrie-ți copilul la grădiniță