fbpx

Viața emoțională a copiilor

Sprijin pentru viața emoțională a copiilor

img
sprijin emoțional

Copiii mici dar și cei mai mari prezintă uneori comportamente provocatoare, precum agresivitate, cuvinte dureroase sau sfidare. Acest lucru se datorează faptului că copiii nu au învățat încă abilități esențiale sociale, emoționale, lingvistice și cognitive care duc la un comportament conștient.

În etapa de vârstă 0-6 ani comportamentul conștient se învață în primul rând prin imitație, modelele fiind părințiii, îngrijitoriii și educatoriii. Și este mai degrabă despre cum adulții își trăiesc propria viață emoțională și mai puțin despre cum își controlează comportamentul și comunicarea în fața copiilor.

Copiii mici plâng ușor, iar toate sentimentele de iritare, frustare, supărare, bucurie, entuziasm și furie le trăiesc plenar și cu zgomot. Plânsul este or formă de eliberare și autoreglare emoțională. Când copiii plâng noi le acordăm timp, mângâiere, îmbrăţişare, stăm cu el până se reglează emoțional, alături de ceilalți copii pentru transparență și includere. Nu judecăm, gestionăm sau evaluăm într-un anume fel situația sau comportamentul.

Sprijinul emoțional din perspectiva noastră

img

Sprijinul emoțional este înainte de toate despre  a fi văzut și auzit pentru ceea ce trăiești și ești. Sunt aici, acum pentru tine, să aud ce simți și ce ai nevoie – este mesajul pe care îl aude fiecare copil de la Lumea lui MOMO, atunci când este invadat de emoții dificile.

Toate situațiile în care copiii ne oferă comportamente provocatoare sunt oportunități de învățare pentru ei, pentru noi și pentru ceilalți copii. De aceea oferim echipei noastre instrumente și resurse pentru a susține nevoile care stau în spatele oricărui comportament încurajând cooperarea, compasiunea, respectul și reciprocitatea între copii. Pentru mai multe detalii vă invităm să citiți despre instrumentele noastre de comunicare conștientă care ne sunt oferite de Comunicarea Nonviolentă sau empatică.

Încurajăm copiii să-și denumească conștient emoțiile, să acorde atenție felului în care se simt, senzațiilor din corp. Învățăm copiii să gestioneze acele emoții care par copleșitoare, care vin în valuri observându-le și numindu-le  înainte ca acel val să devină prea mare. Iar ceea ce învață despre emoțiile lor se transformă treptat într-un comportament empatic față de ceilalți copii. Îi învățăm arătându-le cum facem asta.

sprijinul emoțional

Abilităţile relaţionale ale copiilor se modelează cu timpul  printr-o atitudine pozitivă, deschisă și empatică, acesta fiind și unul obiectivele noastre educaționale. Copilului îi este greu să integreze nevoile celuilalt, pentru că toată atenţia lui este concentrată pe nevoile sale. De aceea, echipa educațională Lumea lui MOMO acționează cu grijă față de ambii copii aflați în conflict.

Ce vrem să îl învăţăm pe copiii noștri?

img

Cu ce ne propunem să plece copiii acasă astfel încât ce așezăm, ce dăruim să contribuie la dezvoltarea lor sănătoasă și armonioasă? Este întrebarea care deschide fiecare dimineață din viața noastră de educatori.

Orice conflict sau comportament dificil, agresiv dorim să îl folosim ca pe o oportunitate din care fiecare  învață cum să trăiască în pace cu celălalt, cum să găsească cooperare, înțelegere astfel încât să ne simţim cu toţii acceptați.

De cele mai multe ori avem nevoie de sprijinul părinților, cărora le recomandăm să preia modelul nostru de rezolvare a conflictelor pentru a contribui la nevoia copilului de continuitate, acceptare, integrare și siguranță emoțională.

Vă invităm să citiți capitolul despre Comunicare Nonviolentă și educație parentală.

sprijinul emoțional

Activități și resurse prin care copiii învață despre emoții.

img

Conștientizarea social-emoțională, abilitățile interpersonale, abilitățile de comunicare și comportamentele sociale sunt cultivate în grădinița noastră, prin jocul imaginativ, cercul de dimineață, activitățile practice zilnice și modelarea socială prin modelele promovate de educatori sau feedbackurilor pe care le transmit către copii.

Jocul imaginativ susține și dezvoltă:

  • abilități lingvistice receptive (ascultarea ideilor unui prieten)
  • abilități lingvistice expresive (împărtășirea ideilor și exprimarea nevoilor emoționale colegului dvs.)
  • abilități de rezolvare a problemelor și cooperare
  • autoreglare emoțională
  • simțul sinelui și al identității
  • oportunități de a explora modele sociale, de a experimenta diferite moduri de a fi și de a explora limbajul și expresia emoțiilor

Cercul de dimineață oferă oportunități de învățare socială care îi ajută pe copii:

  • să dezvolte o conștientizare și un simț pentru întregul grup
  • să experimenteze coeziunea socială și armonia socială (cântând, recitând, ascultând, aplaudând și mișcându-se împreună ca un singur grup)
  • să învețe cum să abordeze și să navigheze prin diferite circumstanțe sociale, conflicte și dinamici sociale (ascultând povești care abordează indirect dinamica socială în clasă și oferă abilități și soluții sociale)

Activitățile zilnice practice și sociale oferă oportunități copiilor de a:

  • experimenta și practica abilități de îngrijire și sprijin (ajutarea unui prieten atunci când are o durere fizică sau emoțională)
  • dezvolta abilități de a fi în serviciul celorlalți (servirea colegilor la masa gustării, voluntariat pentru a ajuta la ținerea ușii clasei, ajutarea unui prieten ordonat)
  • coopera cu colegii în activități de grup mic și mare (învățarea unui prieten cum să înfășoare lână,  schimburi de instrumente de lucru etc.)

Caracteristicile personale cu impact social

  • răbdare
  • onestitate,
  • generozitate
  • empatie
  • iertare
  •  bunătate

precum și comportamentele sociale

  • așteptarea rândului
  • servirea altora
  • maniere la masă și limbaj respectuos
  • oferirea de sprijin

sunt modelate conștient prin oferirea in mod constant de modele autentice și feedback de către educatorii noștri, pentru ca copiii să imite și să practice cu colegii din clasă.